به گزارش ايرنا از مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، حميد فتاحي در نشستي با نمايندگان پيام رسان هاي داخلي اظهار داشت: در کشور شبکه هاي اجتماعي زيادي با 30 تا 40ميليون کاربر وجود دارد اما برخي از اينها موفق هستند.
نشست تحليلي بررسي چرايي مهاجرت نکردن مردم به پيامرسانهاي داخلي با حضور حميد فتاحي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، احسان قاضي زاده هاشمي، رييس فراکسيون فضاي مجازي مجلس شوراي اسلامي، مهدي داوري مديرعامل پيام رسان بيسفون پلاس، محسن غفاري مديرعامل پيامرسان ايتا، ايمان عيسيزاده مدير فني پيامرسان سروش توسط اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان برگزار شد.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره علل نبود اقبال کافي از سوي مردم به پيامرسانهاي داخلي يادآوري کرد: از سال گذشته سند حمايت از پيامرسانهاي داخلي که نتيجه تلاش 18 ماهه دستگاههاي مختلف کشور بود، در شوراي عالي فضاي مجازي تصويب و به رهبر معظم انقلاب تقديم شد و سپس رييس جمهوري نيز آن را ابلاغ کرد.
وي افزود: در اين سند، ابعاد زيادي وجود داشته و براي همه نهادها و دستگاهها تکاليفي تعيين شده بود که در مرکز ملي فضاي مجازي وظايف مشخص و به همه نهادهاي مسوول ابلاغ شد و از اين موارد 5-6 مورد به وزارت ارتباطات مربوط مي شد.
**دستگاه ها حمايت نکردند
به گفته فتاحي، در اين سند، دستگاههاي ديگر به وظايف خود آنچنان که بايد عمل نکردند که اگر آنها هم به وظايفشان عمل ميکردند، حتما مردم به پيامرسانهاي داخلي مهاجرت ميکردند يا اقبال قابل قبولي انجام مي شد.
وي افزود: پيامرسانهاي داخلي از زمان اجراي اين سند که ديماه سال گذشته بود، رشد 10 تا 12برابري داشتند که بسيار ارزشمند است. همچنين در تمام شرکتهاي دانش بنيان فعال در اين حوزه تا امروز يک توليد دانش جديد صورت گرفته است.
**تصميمات سينوسي مسوولان، مردم را بي اعتماد ميکند
رييس فراکسيون فضاي مجازي مجلس شوراي اسلامي هم گفت: در اسفند سال گذشته و با توجه به مسائلي که در آن زمان پيرامون اهميت پيامرسانها مطرح شده بود، يک جلسه چند ساعته غيرعلني با مسوولان مرکز ملي فضاي مجازي در مجلس برگزار شد که گزارشهاي مطرحشده در آن جلسه، نمايندگان را تحت تاثير قرار داد. به همين دليل قرار شد در ابتداي سال جديد، کميسيون ويژه فضاي مجازي در مجلس تشکيل شود که بعد تبديل به يک کميته ذيل کميسيون فرهنگي شد.
احسان قاضيزاده هاشمي ادامه داد: اين کميته کافي نبود، بنابراين مقرر شد فراکسيوني با 71 عضو از نمايندگان تشکيل شود که همه حوزههاي مرتبط با فضاي مجازي در آن باشند.
وي با بيان اين که متاسفانه در کشور قوانين خاص فضاي مجازي بسيار کم است و بايد در اين زمينه تلاش کرد گفت: در يکسال اخير که بحث پيامرسانهاي داخلي مطرح شده تصميمات متناقض زيادي در اين زمينه اتخاذ و در مجموع فضاي بيثباتي از نظر سياستگذاري ايجاد شد.
به عقيده قاضي زاده هاشمي، تصميمات سينوسي مسوولان، بيش از آنکه به خود پيامرسانهاي داخلي لطمه ميزند، اعتماد مردم را خدشهدار ميکند.
**گلايه هاي نمايندگان پيام رسان هاي داخلي
در ادامه اين نشست، مدير فني پيامرسان منتخب سروش اظهار کرد: ما در دوران بعد از فيلترينگ تلگرام 30 سرور داشتيم و 10 ميليون کاربر را پوشش داديم. در روزهاي اوليه اختلالهايي در سروش مشاهده شد که آن هم به دليل هجوم گسترده و يکباره مردم به پيامرسان ما بود. ايمان عيسيزاده افزود: با وجود اينکه 30 سرور براي پشتيباني از 10 ميليون کاربر بسيار کم است اما توانستيم به مرور و با رفع نقايص و ارتقاء توانمنديهاي پيامرسان سروش، اختلالات را رفع کنيم و سرويس خوبي به کاربران ارائه دهيم.
وي ادامه داد: متاسفانه از نظر سختافزاري امکانات خيلي بيشتري نياز است که بايد در اين زمينه حمايتهاي بيشتري صورت گيرد. وظيفه ما به عنوان پيامرسان اين است که به فکر ساختار نرمافزار و قابليتهاي پيامرسان خود باشيم اما متاسفانه در زمان حاضر همه دغدغه و درگيري ما اين شده که سختافزارهاي ما بتوانند سرويس خوب به کاربر ارائه کنند.
مدير فني پيامرسان منتخب سروش تاکيد کرد: اينکه چرا مردم در حد انتظار به پيامرسانهاي داخلي اقبال نشان ندادند، ربطي به مسائل فني ندارد بلکه دلايل اجتماعي ديگري دارد که قبلا بيان شده است.يکي از ايرادات اصلي مرکز ملي فضاي مجازي، نقش کمرنگ وزارت ارتباطات در اين مرکز است.
همچنين مدير پيام رسان ايتاء گفت: يکي از ايرادات اساسي مرکز ملي فضاي مجازي اين است که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان صاحب و مدير ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور نقش کافي در اين مرکز ندارد و در تصميمگيريها نيز مشارکت چنداني ندارد. اين اشتباه بزرگي است که وزارت ارتباطات در مرکز ملي فضاي مجازي در جريان بسياري از مسائل نباشد.
وي در خصوص تصميم اخير مرکز ملي فضاي مجازي اظهار کرد: آيتمهايي که بر مبناي آن اين تصميم گرفته شد، شفاف نيست و ما از آنها اطلاع نداريم. دوستان مرکز ملي حتي نيامدند تا از نزديک در جريان کار ما قرار گيرند. آنها بايد به ما اطلاع ميدادند و ما را در جريان جزئيات و آيتمهاي اين تصميم قرار ميدادند. با اين حال ما اميدوار هستيم، اين دو پيامرساني که انتخاب شدند، بتوانند در اين جنگ رسانهاي که دشمن عليه ما راه انداخته، کشور را از ابزارهاي خارجي مستقل کنند.
مدير پيام رسان ايتا در خصوص علل عدم اقبال کافي مردم به پيامرسانهاي داخلي گفت: اول بايد تأکيد کنم که با نصب 33 ميليوني کاربران در دو نرمافزار هاتگرام و تلگرام طلايي، مشخص شد که مردم به نظام جمهوري اسلامي اعتماد دارند اما پيامرسانهاي داخلي بايد تقويت ميشدند. درست است که حمايتهاي وزارت ارتباطات بر طبق تکاليف مرکز ملي به صورت کامل انجام شد اما بايد حمايتهاي بيشتري در اين زمينه انجام شود. آنطور که گفته شده بود، قرار بود هاتگرام و تلگرام طلايي تا جذب 8 ميليون کاربر ادامه فعاليت دهند تا در اين مدت پيامرسانهاي داخلي بتوانند خود را تقويت کنند. اما وقتي فعاليت آنها ادامه پيدا کرد، طبيعي است که مردم احساس نياز نکنند که به يک ابزار داخلي مراجعه کنند، چرا که تلگرام نياز آنها را برطرف ميکند.
در ادامه اين نشست، مهدي داوري مدير پيامرسان بيسفون پلاس اظهار کرد: براي اينکه پيام رسانهاي داخلي موفق شوند، بايد همه بخواهيم و به يک عزم ملي نياز است که در حال حاضر من آن را نميبينم. اين يک واقعيت است که ما به ابزارهاي خارجي معتاد هستيم و براي ترک اين اعتياد يک عزم جدي لازم است اما نه تنها چنين عزمي وجود ندارد بلکه به همان حداقل تکاليفي که در سند شوراي عالي فضاي مجازي آمده بود، عمل نشده و حداکثر 10 درصد از آن موارد عملي شدهاند.
وي افزود: وزارت ارتباطات تا جايي که توانست کمک کرد اما متاسفانه بقيه دستگاهها به تکاليف خود عمل نکردند و حتي يک قدم هم برنداشتند. از سال 91 که ما فعاليت خود را آغاز کرديم، دستگاههاي مورد اشاره حتي يکبار نيامدند از مجموعه ما بازديد کنند تا در جريان نوع فعاليت ما قرار گيرند و فقط از سروش و گپ بازديد کردند.
منبع:خبرگزاری ایرنا
صفحات پر بازدید:
نمونه کارهای سئو و بهینه سازی وب سایت