فرکانس توسعه شبکه تلفن همراه توسط صدا و سيما حبس شده است

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، «بهزاد اکبري» افزود: محدوديت در منابع فرکانسي، عاملي بازدارنده در توسعه شبکه تلفن همراه و افزايش کيفيت آن در کشور به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه گسترش شبکه هاي پهن باند دغدغه همه کشورها بوده و توسعه آن باعث شکل گيري خدمات مختلف مي شود، اضافه کرد: توسعه پهن باند، نقش برجسته اي در بالابردن درآمد سرانه کشورها دارد بطوري که بانک جهاني، سهم يک و نيم تا 2 درصدي را براي آن در نظر مي گيرد. 

اکبري با بيان اينکه توسعه پهن باند نقش کليدي را براي توسعه يافتگي کشورها ايفا مي کند، افزود: بنابراين همه کشورها بدنبال گسترش زيرساخت هاي پهن باند خود هستند.

عضوهيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت يکي از راه هاي کم هزينه براي توسعه پهن باند را استفاده از شبکه سيار دانست و ادامه داد: توسعه شبکه همراه نسبت به شبکه ثابت هزينه کمتري دارد با اين تفاوت که در توسعه پهن باند در شبکه سيار، نياز به منابع فرکانسي است که در جهان محدوديت دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان ساخت: فرکانس هرچه پايين تر باشد، طول موج آن بزرگتر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بيشتر است، با استفاده از فرکانس هاي پايين اپراتورها مي توانند با کمترين سرمايه گذاري، پوشش بيشتر و بهتري را ايجاد کنند و خدمات با هزينه کمتري در اختيار مصرف کننده نهايي قرار مي گيرد.

به گفته اکبري، اپراتورها هرچه به سمت فرکانس هاي بالاتر بروند تعداد دکل هاي بيشتري نياز دارند و هزينه پوشش بالاتر مي رود ضمن اينکه با اضافه شدن دکل، فيبرنوري بيشتري نيز براي اتصال به دکل ها لازم است. 

وي با بيان اينکه در کشور ما بخش قابل توجهي از فرکانس پايين در کانال 600، 700 و 800 در اختيار صدا و سيماست، تصريح کرد: صداوسيما زماني از اين فرکانس براي پخش تلويزيوني استفاده مي کرد که اکنون بخش قابل توجهي از آن بدون استفاده مانده است. 

عضو هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت خاطرنشان کرد: در ساير کشورها، شبکه هاي تلويزيوني اين بخش از فرکانس را آزاد و در اختيار رگولاتوري قرار داده اند تا اپراتورها با هزينه کمتر توسعه پهن باند را انجام دهند در حالي که هم اکنون اين طيف از فرکانس ارزشمند در اختيار صدا و سيماست که از آن استفاده اي نيز نمي شود.

وي با تاکيد بر اينکه، فرکانس، منابع ملي است و بايد در اختيار توسعه ملي قرار گيرد، افزود: پوشش شبکه موبايل در ايران بهتر از کشوري چون ايتالياست در حالي که از نظر کيفيت، پايين تر از ايتاليا هستيم و اگر بخواهيم سرعت را در شبکه پهن باند موبايل بالاتر ببريم و به تعداد بيشتري خدمات ارايه کنيم نياز به پهناي باند فرکانسي بيشتري است در حالي که اکنون امکان اين افزايش نيست چراکه با محدوديت منابع فرکانسي در شبکه موبايل روبرو هستيم.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، محدوديت در منابع فرکانسي را همچنين عاملي بازدارنده در ارايه سرويس هاي پهن باند و رشد آنها دانست و گفت: سرويس هايي چون ذخيره سازي ابري و سرويس هاي فوق پهن باند که در دنيا در حال رشد هستند، در ايران با محدوديت روبرو هستند.

اکبري با اشاره به ضرورت رشد سرويس هاي اينترنت اشيا، اظهار کرد: در اينترنت اشيا، برخي از سرويس ها مانند خواندن کنتورهاي هوشمند گاز از باند کم استفاده مي کنند در حالي که در سرويس هايي چون سرويس هاي مربوط به امنيت عمومي، اينترنت پهن باند مورد نياز است.

عضو هيات علمي شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به تاثيري که اينترنت اشيا در بهبود زندگي مردم دارد، خاطرنشان کرد: شرکت NEC در بوينس آيرس آرژانتين پروژه اي با موضوع نظارت بر شهر را با استفاده از اينترنت اشيا اجرا کرد که در سال اول با مجهز کردن مراکز جرم خيز به دوربين، ميزان جرايم به نصف رسيد.

اين مقام مسوول همچنين با تاکيد بر اينکه هرچه به سمت اينترنت اشيا برويم نياز به منابع فرکانسي بيشتري است، گفت: با نگاهي به برنامه اپراتورها مشخص مي شود که آنها استفاده از فرکانس 700 را براي نسل پنجم تلفن همراه در دستور کار خود قرار داده اند چراکه اين طيف از فرکانس براي کاربردهاي اينترنت اشيا فوق العاده است.

به گزارش ايرنا، «حسين فلاح جوشقاني » رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، بيست و هشتم آبانماه بر ضرورت آزادسازي باند فرکانسي 700 و 800 مگاهرتز مورد استفاده براي پخش همگاني آنالوگ و تلفن همراه تاکيد کرد و گفت: با وجود بلااستفاده بودن اين باند، صداوسيما آن را آزاد نمي کند.

منبع:خبرگزاری قطره

صفحات پر بازدید:

نمونه کارهای سئو و بهینه سازی وب سایت

 بهینه سازی وب سایت

کارت ویزیت هوشمند

فناوری ar

طراحی وب سایت

همایش ازدواج

واقعیت افزوده

 نمایشگر جیبی

نمونه کارهای طراحی وب سایت