ارزشمندترین منبع دنیا دیگر نفت نیست، Data است!

1394::طراحی سایت

مجله اکونومیست در مقاله ای جدید و جذاب ارزشمندترین منبع دنیا را Data اعلام کرد.

طراحی وب سایت کد 1394 سایز 600

 

 

شاید برای شما هم سوال است که چرا تلگرام، واتس آپ، گوگل، فیس بوک، اینستاگرام ودیگر شبکه های اجتماعی و نرم افزار هایی که روز شب از آنها استفاده می کنیم، رایگان به من و شما سرویس می دهند؟ و از طرفی پنج شرکت (گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت) ارزشمندترین بنگاه‌های اقتصادی در دنیا هستند ! آن هم در شرایط فعلی که هزینه های نگهداری تصاویر و متن ها و فیلم های ما در سرور های آنها سرسام آور است همانطور که سودهایشان سرسام‌آور است؛  آنها روی‌هم‌رفته ۲۵ میلیارد دلار سود خالص در فصل اول سال ۲۰۱۷ جمع کردند.فقط نیمی از تمام دلارهایی که در آمریکا آنلاین خرج می‌شوند، نصیب آمازون می‌شود. تقریباً تمام رشد درآمد در حوزۀ تبلیغات دیجیتال در آمریکا در سال گذشته، مدیون گوگل و فیسبوک است!

اگر دوست دارید پرده از راز ارائه سرویس رایگان این شرکت های خارجی بردارم، و به سوالات پاسخ بدهم با من همراه باشید.

  تولید نرم افزار کد 8000

تلگرام، واتس آپ، فیس بوک، اینستاگرام و دیگر نرم افزار های اجتماعی که در بین ما ایرانی ها رواج دارد، برای نگه داری اطلاعات ما میلیون ها دلار هزینه می کنند، اطلاعات ما در ساختمان هایی به شکل زیر نگه داری می شود که به آن دیتاسنتر یا مرکز داده می گویند.

1412::طراحی فروشگاه اینترنتی

 

پول کجاست؟

منبع درآمد اینستاگرام یا تلگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی چیه که برای ما اینقدر هزینه می کنند؟

 به نظر شما آنها عاشق چشم و ابروی ما هستند؟

به نقل از خبرگزاری مهر بالغ بر ۳۰ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای خارجی فعالیت دارند. البته راجع به دلیل محبوبیت این شبکه های اجتماعی، هم از حوزه روانشناسی هم مباحث فنی می توان بسیار صحبت کرد، اما جالب است بدانید که یکی از بزرگترین منابع اقتصادی این کسب و کار ها که تا امروز آن ها را سر پا نگه داشته است، اطلاعاتی است که از کاربران تهیه می کنند. با ارزش ترین منبع دنیا دیگر نفت نیست!! DATA یا داده ها با ارزشترین منبع دنیا هستند…

تاحالا زمان نصب یک اپلیکیشن به دسترسی هایی که از شما برای نصب می خواهد دقت کرده ایید.

شما به راحتی به شرکت ها اجازه می دهید که هر اطلاعاتی که می خواهند از تلفن همراه شما بردارند، و از آن استفاده تجاری کنند. اجازه به خواندن وضعیت تلفن، هویت شما، موقعیت مکانی شما، اطلاعات تماس، دسرسی کامل به اینترنت، شروع خودکار پس از راه اندازی مجدد، دسترسی به حافظه و…
خیلی ها می گویند، خب حالا من که آدم مهمی نیستم که بخواهند چیزی بردارند یا چیزی ندارم که بردارند، اما یکی از ساده ترین چیز هایی که می تواند به خوبی در تجارت اطلاعات فروخته شود، اطلاعات کسانی است که چیزی نداشته اند. به این اطلاعات خام و پردازش نشده داده می گویند به عنوان مثال شماره تلفن هایی که در تلفن همراه شما ذخیره شده است…

به داستانی که در ادامه برای شما می نویستم توجه کنید:

سردار صادقی یکی از دوستان جواد صالحی است که در شرکت نرم افزاری پویا فعالیت می کند. شماره تلفن سردار در تلفن همراه آقای صالحی به شکل “سردار صادقی” زخیره شده است اما آقای صالحی مرد باهوشی است و روی تلفن همراهی که فعالیت تجاری دارد از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند، خواهر آقای صالحی به شدت اهل شبکه های اجتماعی است، و تلفن برادرش را به شکل زیر زخیره کرده است “داداش جواد”. آقای صالحی گاهی برای برسی خبر ها وارد اینترنت می شود…
این یکی از ساده ترین ارتباطاتی است که بین سه نفر جاری است.
حتما حدس زده ایید چه اتفاقی رخ داده است. بله درست است. از یک ارتباط ساده شماره تلفن یکی از سردار ها لو می رود. وقتی شبکه های اجتماعی روی تلفن همراه خواهر جواد، به کارت حافظه و تلفن ها و پیامک ها و… دسترسی دارند، با رصد کردن و اصطلاحا داده کاوی کردن، شغل و موقعیت جواد صالحی را کشف می کنند سپس با کشف اطلاعات آقای صالحی به سردار می رسند و با این اتفاق اطلاعات خانواده سردار و حتی فامیل های دور آن ها هم مشخص می شوند. البته این یکی از ساده ترین کار های ممکن است!
به نظر شما دشمنان این خاک چقدر حاضر هستند برای این اطلاعات پول خرج کنند؟؟!

با این که داستان ما واقعی نبود ولی از این دست اتفاقات کم رخ نداده است. گوگل که یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری دنیا است، آنقدر باهوش شده است که با داده ها و اطلاعاتی که از ما به دست آورده می تواند جنسیت، شغل، سلایق، و حتی محل کار و زندگی ما را به خوبی حدس بزند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه درآمد موتور جستجوگر گوگل از سرچ ایرانی ها ۱۵۰ میلیارد تومان است، گفت: درآمد خوبی است اما متاسفانه چنین درآمدی را داریم از دست می دهیم.
فروش اطلاعات یا داده یکی از پرسود ترین تجارت های جهانی است که سازمان های اطلاعاتی دنیا از مشتری های پر و پا قرص آن ها هستند.

رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در ادامه برنامه گفت: گوگل اخیراً ویژگی را اضافه کرده که می تواند میکروفن لپ تاپ و گوشی را فعال کند یعنی وارد دنیا اطلاعات شخصی شهروندان شود و تمام اطلاعات را برداشت کند.

وی ادامه داد: گوگل حتی می تواند دوربین دستگاه وصل شده به اینترنت را هم در اختیار داشته باشد، یعنی فضای داخل خانه ما هم امن نباشد.
التبه باید مد نظر داشته باشیم که ممکن است فیلترینگ یک مسکن مقطعی باشد اما درمان قطعی نیست. چرا که مردم به دنبال خدمات چندوجهی جذاب هستند و در صورتی که خدمات جذاب و پرکاربرد دریافت کنند جذب این سرویس می شوند و برایشان فرقی نمی کند که این سرویس داخلی باشد و یا خارجی.

استفاده کردن از محصولات بومی می تواند، باعث شود که خیلی از اطلاعات ایرانی ها به رایگان از کشور خارج نشود. فراموش نکنید، در بازی DATA شما می توانید یک طعمه برای رسیدن به یک نفر دیگر باشید. با هزار واسطه که نرم افزار ها در کسری از ثانیه آن ها را تحلیل می کنند. التبه نباید فرصت هایی که تجارت داده در اختیار ما قرار می دهد را فراموش کنیم، مثل داده کاوی هایی که باعث می شود کسب و کار ها از رکود خارج شوند و بر اساس اطلاعات مشخصی از مشتری ها به دست می آید، مثل کاری که هایپرمارکت ها انجام می دهند تا بفهمند مردم چه وقت چه چیزی را خریداری می کنند!
بهتر است همانطور که مشغول استفاده از این شبکه ها هستیم، قدری هم راجع به مهارت های استفاده از فضای مجازی سرچ کنیم و دانش خودمان را بالاتر ببریم تا قربانی تجارت دیگران نشویم.


منبع: اقتصاد روز

  صفحات پر بازدید:

کارت ویزیت هوشمند

فناوری ar

طراحی وب سایت

بهینه سازی وب سایت

همایش ازدواج

نمونه کارهای طراحی وب سایت

نمونه کارهای سئو و بهینه سازی وب سایت

واقعیت افزوده